Gry komputerowe z jednej strony wpływają pozytywnie na rozwój dziecka, wspomagają koordynację, pomagają pozbyć się nadmiaru emocji i stymulują rozwój umysłowy maluchów. Z drugiej strony mogą prowadzić do rozwoju agresji i uzależnienia od komputera. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej plusom i minusom gier komputerowych, zaś wnioski wyciągniecie sami.
Z gier komputerowych dzieci mogą wyciągnąć szereg korzyści, po pierwsze, badania prowadzone nad przydatnością gier komputerowych jako techniki edukacyjnej pozwalają stwierdzić, że gry komputerowe stymulują rozwój umysłowy dziecka i powodują, że wzrasta tzw. aktywność poznawcza, która jest istotnym czynnikiem warunkującym powodzenie w nauce. Używanie komputera, a zwłaszcza granie, wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową (proces, którego prawidłowy rozwój jest warunkiem przyswajania wiadomości i umiejętności szkolnych), bowiem wymaga ono znacznej szybkości reakcji i niejednokrotnie trójwymiarowego interpretowania obrazów dwuwymiarowych. Grając w grę, dziecko pobudza wszystkie swoje zmysły i uczy się je koordynować. Oprócz śledzenia tego, co dzieje się na ekranie, używając joysticka lub klawiatury komputera, dziecko doświadcza także wrażeń dotykowych — musi skoordynować ruchy ręki z tym, co dzieje się na ekranie. Po drugie gry komputerowe także pozytywnie wpływają na rozwój zdolności językowych dziecka, o ile o to zadbamy. Dziecku łatwiej będzie grać w całkowicie spolszczoną grę, aczkolwiek warto wybrać wersję angielską z polskimi napisami, dzięki czemu dziecko osłucha się z językiem, zapamięta pewne zwroty i sformułowania, a wszystko to zrobi w trakcie dobrej zabawy, dzięki czemu nie będzie świadome, że się uczy i zapamięta więcej.
Prócz prezentowanych powyżej korzyści płynących z gier komputerowych wiąże się też z nimi ryzyko i zagrożenia. Badania naukowe dowodzą negatywnego wpływu szczególnie treści o charakterze agresji i przemocy zawartych w grach komputerowych bądź w sieci. Zabawa grami lub inne formy kontaktu z treściami zawierającymi elementy agresji prowadzą do wystąpienia zachowań agresywnych — to znaczy, że dzieci naśladują to, co widzą na ekranie. Badania prowadzone wśród małych dzieci — w przeciwieństwie do badań nastolatków i starszej młodzieży — potwierdzają, że rzeczywiście stają się one bardziej agresywne po kontakcie z grą z elementami przemocy czy też oglądaniu filmów o takim zabarwieniu. Młodsze dziecko pozostawione z zawierającą elementy agresji i przemocy grą nie potrafi oddzielić dobra od zła i bardziej ulega jej negatywnemu oddziaływaniu. Jego układ nerwowy jest bowiem jeszcze niedojrzały i nie potrafi selekcjonować nadmiaru bodźców płynących z ekranu, emocje są labilne i łatwiej ulegają szkodliwym wpływom, dlatego tak ważne jest, aby to rodzic dokonywał wyboru gry bądź strony WWW dla dziecka — pozbawionej nadmiaru agresji. A jeśli już taka gra się zdarzy, np. podarowana w prezencie czy pożyczona od kolegi, należy towarzyszyć dziecku przy jej użytkowaniu i dokonać stosownych wyjaśnień zrozumiałym dla niego językiem.
Podsumowując, gry komputerowe mają swoje plusy i minusy, ale to od nas, rodziców zależy, które z nich przeważą. Gry mogą stanowić świetne wsparcie edukacji dziecka, a także stanowić dla niego fajną formę rozrywki. Z drugiej strony, gry o nieodpowiednich treściach oraz w nadmiarze mogą wyrządzić dziecku krzywdę. Zawsze trzeba szukać „złotego środka” i z rozsądkiem dzielić czas na ten spędzany przed ekranem komputera czy konsolą i ten, kiedy dziecko poświęca na inne aktywności, również te na świeżym powietrzu.